Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:

1) statystyka urodzeń, małżeństw i zgonów,
2) rejestracja urodzeń, małżeństw, zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób,
3) sporządzanie aktów stanu cywilnego  oraz ich zmiany, a także prowadzenie akt zbiorowych do tych aktów,
4) unieważnianie, sprostowanie, ustalanie treści, odtwarzanie, uzupełnianie aktów stanu cywilnego,
5) udzielanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesiąca,
6) wydawanie odpisów zupełnych, skróconych i wielojęzycznych aktów stanu cywilnego,
7) wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym, o zdolności do zawarcia małżeństwa za granicą, stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
8) przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński,
9) przyjmowanie oświadczeń o uznaniu ojcostwa,
10) przyjmowanie oświadczeń w sprawie nazwisk,
11) powiadamianie innych podmiotów i jednostek organizacyjnych o zmianach dokonanych w aktach stanu cywilnego,
12) udostępnianie innych informacji na podstawie akt stanu cywilnego,
13) wprowadzanie danych do Rejestru Danych Kontaktowych przy składaniu wniosku o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym,
14) profilaktyka i konserwacja akt stanu cywilnego,
15) prowadzenie postępowań w zakresie zmiany imion i nazwisk,
16) przygotowywanie informacji do wniosków o nadanie medali za długoletnie pożycie małżeńskie i organizowanie uroczystości wręczania medali